Wie ben ik? Wat wil ik worden?

Vroeger wou ik van alles. Toen ik 5 was, wou ik Michael Jackson zijn. Op de bruiloft van mijn tante Lena, draaiden ze “Billie Jean” en ik ging los. In mijn beleving, was ik Michael Jackson. Niemand kon zijn moves beter dan mij. Alles staat op VHS videoband. Geen Betamax, maar VHS videoband. Ik rockte die hele tent.

Playbackshow

Dat deed ik op school ook. Elk jaar met schoolkamp, hielden we een playbackshow. En ik was altijd Michael Jackson. Mijn vriend Jimmy Hehanussa was Stevie Wonder. Samen deden wij hun nummer “Just good friends”. En weer waren Jimmy en ik de beste. Elk jaar. Een klasgenoot van ons, Arnold Koekkoek deed ook altijd Michael Jackson na. Hij deed hem na op het nummer “Billie Jean”. Maar hoe goed hij het ook probeerde, ik was beter. Tenminste, zo dacht ik er zelf over. Ik had iets wat uniek was. Ik had de bekende Michael Jackson handschoen. Die witte glinster handschoen. Erwin Matitaputty had Michael’s Thriller jasje, maar ik had zijn handschoen. En die gebruikte ik, te pas en te onpas. Wat was ik zuinig op die handschoen.

Jaren later, ik was een jaar of 10, hield het LTC gebouw een playbackshow. En daar kwam ik iemand tegen, die toch wel beter was dan mij. Zijn naam? Roan Hamminga. Kent u hem nog? Hij deed een paar jaar terug mee met X-Factor. Ik dacht dat ik goed kon dansen, maar hij was toch wel beter. Verrassend genoeg, hadden wij beide niet gewonnen. Ik meende dat iemand had gewonnen, die het nummer “Guus kom naar huus, want de koeien motten melk’n”, had geplaybackt. Over smaak gesproken.

Michael Jordan

Daarna wou ik Michael Jordan zijn. Ik kocht zijn videobanden. Bestudeerde zijn moves, maar ik kwam er al gauw snel achter dat het zinloos was. Ik kon niet goed basketballen en een buurtgenoot van mij, Petrus Peilouw, was altijd beter. Hij kon pas basketballen. Dus nee, dat werd het hem ook niet.

Rapper

Toen ik 18 was, begon ik met rappen. Op schoolpleinen, in de buurt, op hiphopfeestjes. Ik pakte de microfoon en spitte erop los. Ik kon het aardig. Ik leerde een jongen kennen, Radboud. Met hem begon ik mixtapes te maken. Ik bestudeerde andere rappers op hiphopfeestjes. Waar hadden zij het over? Hoe brachten zij hun boodschap over? Internet was in opmars en ik downloadde hiphop tracks. MTV Rap’s was op tv. Daar keek ik elke week naar. Ook TMF begon zijn eigen hiphopprogramma met die presentator Glaze. Ik kwam in contact met Deff Rhymz. Ik had mijn eigen boombox en in mijn kamer werd alleen Public Enemy, Run DMC, KRS-One, Eric B & Rakim, NWA, Dre. Dre, Ice Cube, Snoop Dogg, LL Cool J, Heavy D, Fresh Prince etc gedraaid. Wat wilde ik net zoals hun zijn. Jaren later begonnen een paar jongens en ik een hiphop formatie “Omega”, maar door omstandigheden ben ik daarmee gestopt.

Acteren

Ik ben me toen gaan richten op acteren. Ik ben op dat idee gekomen, nadat ik door een casting director werd aangesproken op straat. Ze vond me geschikt voor een figurantenrol in de film “Wild Romance”, over het leven van Herman Brood. Zo geschiedde. Ik ben voor een paar seconden in die film te zien. Ik ging me inschrijven bij de beste castingbureaus van Nederland. Dutch Casting Agency, Kemna Casting, Hollands Glorie Casting. Ik liet professionele foto’s van mezelf maken bij De Casting Studio in Amsterdam. Al gauw werd ik gevraagd voor diverse series en commercials. Eerst als figurant, daarna als edel figurant. Dat is een figurant die een aantal zinnen mag zeggen. Ik heb veel interessante mensen mogen ontmoeten en meemaken, zoals Isa Hoes, Georgina Verbaan, Hanna Verboom, Tygo Gernandt, Quintis Ristie, Louis van Gaal, Peter R. de Vries etc. Ik heb leuke opdrachten mogen doen, maar werd ook vaak genoeg afgewezen na audities.

Vader

Het verwaterde. Ik naderde inmiddels de 30 en vond toch dat ik ermee moest ophouden. Ik vond mezelf niet gemotiveerd genoeg om daarmee door te gaan. Ik ontmoette een dame waar ik een relatie mee kreeg en al gauw raakte ze zwanger. 9 maanden later kwam ze ter wereld: Raphorah Margo Costavina Terinathe. Vanaf het moment dat ik haar in mijn armen had, wist ik dat dit voorbestemd was. Ik wil geen Michael Jackson meer zijn. Ik wil geen Michael Jordan zijn. Ik wil geen rapper of een acteur zijn. Wat ik wilde, was ik vanaf het moment dat ik haar voor het eerst in mijn armen had. Vader zijn. Ik heb er nooit bij stil gestaan. Ik heb er ook nooit aan gedacht, maar ik wist het vanaf dat moment. Ik wil vader zijn van dit, klein, teder, onschuldig wezentje in mijn armen. Elke man kan een kind maken, maar in mijn ogen ben je pas echt een man, als je voor je kind kan zorgen! Ik ben blij dat ik vader ben geworden. Dit is het mooiste wat mij ooit is overkomen. Het is zwaar. Je moet het zeker niet vanzelfsprekend vinden. Vader zijn is het zwaarste, maar tevens het mooiste wat je als man maar kan wensen. Ik ben vader uit liefde. Alles wat ik doe, doe ik uit liefde voor mijn dochter. Ook al ben ik niet meer samen met haar moeder, samen blijven we toch voor onze dochter zorgen. Ik ben verantwoordelijk voor haar. Zij is mijn dochter en ik hou van haar.

Mijn meissie Raphorah en ik

Samen met mijn prinsesje op de foto

2 gedachtes over “Wie ben ik? Wat wil ik worden?

  1. Prachtig geschreven, Em! Heel leuk, goede opbouw met de liefste conclusie!
    Blij dat jij je roeping gevonden hebt! Je prachtige dochter mag trots op je zijn (maar man, o, man wat ga jij het zwaar krijgen als ze gaat puberen… Haha)

    • Alsjeblieft Shy,

      Daar wil ik nog niet aan denken. Laat mij maar lekker genieten, nu ze nog klein is haha. Maar je hebt gelijk.. ik denk dat ik het tegen die tijd erg zwaar zal krijgen. Daarom hoop ik haar correct te sturen nu, zodat het tegen die tijd allemaal mee gaat vallen 🙂

      Dank je wel voor je compliment 🙂

Plaats een reactie